Зручно, актуально, оперативно: Державний реєстр санкцій створено без залучення додаткових бюджетних коштів
Державний реєстр санкцій створено службою з питань інформаційних технологій Апарату РНБО України без залучення додаткових бюджетних коштів. На цьому акцентував в інтерв’ю Армія FM в.о. керівника служби з питань інформаційних технологій Апарату РНБО України Микола Добиш. Він зазначив, що впровадження реєстру покращує державну санкційну політику та доступність інформації про підсанкційних субʼєктів.
Безоплатна актуальна інформація про підсанкційні суб’єкти
- Пане Миколо, розкажіть більш детально як працює Державний реєстр санкцій і в чому його головна мета.
- Мета реєстру полягає у наданні безоплатного доступу до актуальної й перевіреної інформації про підсанкційні суб’єкти. Станом на 14 лютого 2024 року таких у реєстрі – 17 202 фізичних та юридичних особи.
- Щодо роботи Державного реєстру санкцій, почнімо з того як працює санкційний механізм у нашій державі. Відповідно до Закону України «Про санкції» суб’єктами подання пропозицій про накладання санкцій є Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Служба безпеки України, Національний банк України. Вони надсилають свої пропозиції до Апарату РНБОУ. Далі – наші державні експерти готують пакет документів і виносять його на голосування членів Ради. За результатами голосування готується проєкт Указу Президента України. І тільки після його підписання вводяться в дію санкції щодо фізичних чи юридичних осіб.
- Як часто оновлюється інформація у Державному реєстрі санкцій?
- Реєстр оновлюється синхронно з публікацією Указів Президента України. Для внесення даних маємо одну добу після введення в дію Указу Президента. Але ми намагаємося, щоби це було максимально оперативно.
2 мільйони запитів за перший тиждень роботи Державного реєстру санкцій
- Скільки запитів вже надійшло до реєстру?
- За перший тиждень роботи до Державного реєстру санкцій надійшло 2 мільйони запитів від 32,5 тисяч унікальних користувачів. Загалом було сформовано близько 50 тисяч електронних витягів з реєстру.
- Для перших семи днів роботи – це великі цифри, якими ми були приємно вражені. Сподіваємося, що наш сервіс і надалі буде корисним для державних органів, приватних компаній, а також для усіх, хто цікавиться й реалізує державну санкційну політику.
- Реєстр діє як на українських підсанкційних осіб і на російських злочинців-окупантів та ще на низку різних людей, які підпадають під українські санкції?
- Якщо широко розглядати санкційну політику, то можна виділити персональні санкції, секторальні санкції та судові рішення. Персональні санкції можуть бути накладені й на осіб без громадянства; на злочинців, терористичні організації. Секторальні санкції накладають на окремі види діяльності в окремій країні світу. Також є судові рішення, які дозволяють стягувати у дохід держави окремі активи підсанкційних суб’єктів.
У планах – інтеграція з країнами-партнерами щодо підсанкційних списків
- Миколо Петровичу, розкажіть чи є якась інтеграція Державного реєстру санкцій з європейськими чи американськими структурами?
- Державний реєстр санкцій доступний англійською мовою. Ми інформуємо посольства країн-партнерів про те, що запустили реєстр, що є можливість автоматизованого підключення до нього або ж доступу через публічний інтерфейс.
- Хочу зазначити, що вже є запити на підключення до реєстру не лише від урядів країн-партнерів, а й від великих міжнародних організацій. Наприклад, до реєстру наразі підключається SWIFT – міжнародна фінансова компанія зі здійснення банківських переказів. У майбутньому ми плануємо інтеграцію з країнами-партнерами щодо підсанкційних списків, які можна буде побачити в інтерфейсі реєстру.
- Загалом для зручності й ефективності роботи будемо розширювати функціонал і не зупинятися на тому, що є.
- Дякую за змістовну розмову.